Aspirujesz na Akademię Sztuk Pięknych? Twoim marzeniem jest studiowanie Architektury? Chcesz rozwijać swój talent? Zapraszamy na Warsztaty Artystyczne, kursy prowadzone przez osoby z wieloletnim doświadczeniem, mające na swoim koncie niezliczone sukcesy. Zaangażowanie prowadzących, indywidualne podejście, autorski program kursu, twórcza atmosfera - od lat przekładają się na naszą skuteczność.
Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do naszej siedziby (Bielsko-Biała) przy ulicy Mickiewicza 19/5, I piętro.
FORMY KSZTAŁCENIA
Forma I
Cykl przygotowawczy do egzaminów na uczelnie i kierunki artystyczne: malarstwo, grafika, projektowanie, architektura.
Zajęcia cztery razy w miesiącu po pięć godzin.
Program zajęć: historia i teoria sztuki, podstawy rysunku perspektywicznego, podstawy malarstwa, studium natury (w tym anatomia człowieka), działania wizualne - kreacyjne, przygotowywanie teczek z pracami do egzaminu wstępnego na uczelnie artystyczne.
Forma II
Kurs kształtowania predyspozycji twórczych i warsztatowych - dla pasjonatów.
Zajęcia cztery razy w miesiącu po pięć godzin.
Program zajęć: historia i teoria sztuki (dla zainteresowanych), podstawy rysunku perspektywicznego, studium natury (w tym anatomia człowieka), działania wizualne - kreacyjne.
Forma III
Plenery i wyjazdy edukacyjne, w tym stały, coroczny wyjazd do muzeów Wiednia, Warszawy i Krakowa.
O PROGRAMIE
Cykl zajęć rozpoczyna się od nauki podstaw rysunku i malarstwa; od kompozycji, konstrukcji, perspektywy, proporcji, sposobów wyrażania materii, zasad działania barwy. Wszyscy, którzy tu przychodzą traktowani są jednakowo - zaczynają od podstaw, nawet jeśli pracują w tempie indywidualnym. Dotąd nie zdarzyło się bowiem, aby ktoś, kto był już wcześniej edukowany, posiadał solidne podstawy do dalszego, kreatywnego działania. Opanowanie podstaw nie powinno przecież prowadzić do wirtuozerskich popisów, atrakcyjnych efektów, produkowania "ładności", lecz wyzwolić umiejętność wyrażania prawdy, którą mamy przed oczami. A więc osoby nie mające wcześniej kontaktu ze sztuką, nie będą pozostawać w tyle za bardziej doświadczonymi, ale często uczonymi źle, fragmentarycznie, powierzchownie. To właśnie Ci drudzy muszą pokonać o wiele trudniejszą drogę; porzucić złe nawyki, rutynę wizualną, kokieterię, czyli chęć podobania się wszystkim. Sposoby określania osobowości twórczej są różnorakie, ale prawda jest jedna. Wyraża się ona poprzez umiejętność bezustannej weryfikacji własnych błędów, twórcze myślenie, kreatywną analizę. Prawda przewyższa wszelkie popisy "małpiej zręczności" ręki, której ruch nie jest poprzedzony szczerą, dogłębną obserwacją i kreatywną myślą.
Program zajęć obejmuje również wiedzę teoretyczną. Wykłady, prezentacje, filmy o sztuce są formuołwane i selekcjonowane w taki sposób, aby nie tylko przygotowywać do egzaminów maturalnych i wstępnych na uczelnie artystyczne, ale uczyć myśleć i wyrabiać własne poglądy, wiązać fakty, porównywać i analizować, czyli podnosić poziom własnej świadomości wizualnej. Po wykładach uczestnicy otrzymują pomoce w postaci skryptów przygotowanych przez wykładowców Warsztatów.
Na każdych zajęciach odbywają się konsultacje indywidualne z każdym z uczestników. Są to korekty prac domowych i przygotowywanie teczek do egzaminów wstępnych. Projekt zawartości i styl teczki egzaminacyjnej zależy ściśle od wybranego kierunku studiów i naturalnych predyspozycji kandydata.
Zajęcia odbywają się cztery razy w miesiącu, trwają po pięć godzin, według stałego programu: a) historia sztuki, b) praca warsztatowa, c) konsultacje indywidualne.
CELE KSZTAŁCENIA
W procesie edukacji wizualnej szczególną uwagę zwracamy na świadome posługiwanie się zmysłem wzroku. Rozwój świadomości wzrokowej pozwala bowiem na twórcze postrzeganie obrazu otaczającego nas świata. Zachęcamy więc do wnikliwej obserwacji rzeczywistości, zjawisk, przedmiotów. Nigdy przecież nie wiadomo, co stanie się obiektem twórczego działania, pretekstem do stworzenia dzieła sztuki. Bystra obserwacja i zapamiętywanie różnych stanów rzeczywistości pozwala na coraz subtelniejszy, indywidualny odbiór zmysłowy. Naszym zadaniem jest więc pomoc w określaniu stosunku przyszłego artysty do natury i czuwanie nad rozwojem jego kultury wizualnej.
Obiektywna analiza budowy przedmiotów, proporcje, perspektywa, anatomia - tłumaczenie trójwymiarowej rzeczywistości na dwuwymiar - to elementy klasycznych podstaw nauki warsztatu artysty. Wynikają one z tradycji europejskiej kultury, od Greków, Leonarda i Ingresa, aż po czasy współczesne. Pomijanie lub bagatelizowanie warsztatu dla natychmiastowego efektu, z pominięciem podstaw rysunku i malarstwa, powoduje spłycenie i zbanalizowanie procesu tworzenia.
To tak, jakby ktoś pragnął wiele powiedzieć, nie znając języka. Wielcy artyści współcześni; Picasso, Matisse, Kandinsky, zanim zaczęli swe indywidualne, często abstrakcyjne wypowiedzi twórcze, studiowali pilnie zarówno naturę, jak i dzieła swych wielkich poprzedników. Droga na skróty jest często drogą do nikąd. Artysta musi mieć świadomość własnych błędów i niedoskonałości, aby móc się dalej rozwijać. Samozadowolenie jest niebezpieczeństwem, na które narażony jest młody człowiek z winy złych szkół, zachwytu otoczenia, własnej niewiedzy. Wielcy artyści zawsze wykazywali pokorę wobec sztuki i doskonalili się bezustannie. Twórczość to ciężka praca, nacechowana żmudnym dochodzeniem do prawdy, poprzedzana wielorakimi koncepcjami, doświadczeniami i próbami.
Znajomość historii i teorii sztuki pomaga przyszłemu artyście w rozwoju świadomości twórczej. Poznajemy różne kultury i tradycje, okresy w historii sztuki, style i kierunki po to, aby podnosić swoją kulturę duchową i poszerzać własną percepcję poprzez pryzmat dokonań innych. Przyswajanie wiedzy teoretycznej z dziedziny sztuki powinno odbywać się dzięki zrozumieniu, z wykorzystywaniem potęgi intuicji. Stronimy więc od nawyków mechanicznego wkuwania i prób nadinterpretacji - niepotrzebnego rozbierania dzieł na "czynniki pierwsze". Pozbawia to bowiem obserwatora świeżości intuicyjnego odczuwania i nie daje szansy na indywidualną percepcję. Projekcje multimedialne i miniwykłady przygotowywane przez uczestników, dyskusje, podróże edukacyjne, zwielokratniają skuteczność tak zaplanowanej edukacji.
|